Wiep Hamstra

Wiep Hamstra is informatiestrateeg en specialist op het gebied van (content)governance. Ze werkt voor bedrijfsleven, overheden (ministeries, provincies, gemeenten, zbo’s) en andere publieke organisaties. Ze heeft een achtergrond in communicatiewetenschap en organisatiepsychologie.

Ze schreef Het geheim van de Overheidswebsite, het boek dat door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in 2011 onder alle gemeenten als standaardwerk is verspreid.

Samen met Tom Zeppenfeldt ontwikkelde zij de Digital Governance Maturity Index (DGMI): een assessmenttool die organisaties laat zien op welk volwassenheidsniveau zij zich bevinden in digital governance.

Wiep studeerde Communicatiekunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Metz. Ze volgde de opleiding Psychologie in Organisaties aan de AOG School of Management.

Simon Besters

Simon beschikt over een schat aan kennis over inkooprecht, inkoopmanagement, onderzoek, projectmanagement en weet alles van alle grote en kleine uitdagingen in het leven van een online professional.

De kracht van Simon is de combinatie van zijn diepe technische kennis, ervaring en creatieve geest. Hij onthoudt alles wat hij leest, ziet of hoort. Hij doorziet razendsnel een grote hoeveelheid gegevens, verbanden en data. Simon heeft niet alleen de vaardigheid de zaken snel in kaart te kunnen brengen, maar legt meteen uit hoe je het later zelf ook kunt doen.

Simon startte begin deze eeuw als informatiemanager in gemeentedienst en wist als eerste in zeer korte tijd een geslaagde inspectie op de Webrichtlijnen te realiseren. Simon hielp in de jaren daarna talloze gemeenten bij het behalen van een geslaagde inspectie op toegankelijkheid en zette daarmee de norm voor gemeentewebsites.

Zijn kennis en ervaring in het vak heeft hij verzilverd met het het maken van Digital Insights Platform, een dashboard dat organisaties snel en goed inzicht geeft in de prestatie en kwaliteit van hun platformen.

Simon studeerde Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Tilburg en Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Samen met Wiep richtte hij De Staat van het Web op.

Michiel Duijsings

Michiel is al sinds de begindagen van het bedrijf betrokken in projecten. Hij realiseerde – toen nog als ambtenaar- voor de gemeente Tilburg een nieuw concept en zette daarmee de toon voor veel grote en kleine gemeentes in Nederland. De vrolijk gekleurde ’toptaakblokjes van Tilburg’ zijn onder zijn leiding tot stand gekomen. In de jaren daarna was en is hij voor vele online teams en projectteams de gedegen en ervaren adviseur, trainer en onderzoeker.

Hij is een ervaren onlinestrateeg die als geen ander in staat is om een concrete vertaling te maken van complexe situaties naar toepasbare online oplossingen. Hij werkt als jaren als adviseur voor gemeenten, overheden, vrijwilligersorganisaties en diverse commerciële partijen in het online domein. Samen met Wiep runde Michiel het team webcare voor de ziekenhuizen in Groningen ten tijde van de coronacrisis in voorjaar 2020. Ook verzorgt hij met Wiep opleidingsdagen voor The Internet Academy. Met Simon Besters werkt hij ook voor Digital Insights Platform.

Verine van Tol

Verine werkt als UX-writer/ contentdesigner, contentstrateeg  en adviseur in overheid en bedrijfsleven. Rond 2000 schreef ze samen met Wiep voor gemeente Groningen onder andere voor het personeelsblad en lang vergeten kanalen zoals teletekst en de kabelkrant. Sinds die tijd werken Verine en Wiep samen op verschillende projecten.

Veel werk wat Verine doet is het begeleiden, trainen en coachen van online teams. Daarnaast ontwikkelt ze standaarden en workflows voor en met teams.

Collega’s met ingewikkelde contentkwesties en strakke deadlines, veeleisende inhoudsdeskundigen en wispelturige bestuurders: Verine kun je er altijd, op ieder moment op afsturen. Met haar schat aan ervaring en deskundigheid, weet ze ieder vraagstuk te veranderen in een oplossing waar iedereen gelukkig van wordt.

Martijn Schornagel

Martijn is van huis uit een klassiek opgeleide grafisch ontwerper en front-end developer. Hij werkt dagelijks aan het maken van betere, toegankelijke en ultiem bruikbare websites. Wie denkt dat een website met die kwalificaties dan maar saai wordt, heeft het volkomen mis.

Martijn heeft op veel websites in overheidsland zijn onmiskenbare creatieve stempel gedrukt. Zijn interactieontwerpen voelen aan als fluweel. Soepel, altijd in perfect evenwicht, bruikbaar en toegankelijk voor iedereen. We werken al jaren met hem samen en dat is niet voor niets. Martijn is een geduldige vakman die altijd op tijd levert. Maar vooral: samenwerking ook ziet als samen werken. Gelijktijdig aan de slag dus met andere experts, zoals UX-writers.

 

Wout Mager

Koning Wout. Zo noemden we Wout Mager in de SilverRoom, de plek waar het kantoor van De Staat van het Web in de beginjaren te vinden was. Wout weet namelijk alles. Van muziek, van literatuur. Van planten. Waar het leuk is om op vakantie te gaan. Welke film je niet moet missen.

Wout doet niet aan hypes, Wout levert gewoon goed werk. Dat komt omdat hij alles eerst zelf onderzoekt, test en uitprobeert.
Hij ontwerpt en bouwt supersnelle responsive websites. De website van De Staat van het Web is door hem ontworpen en gebouwd. Bij alles wat hij doet staat, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid voorop.

Henk A. Boeschoten

Henk Boeschoten is associé van het eerste uur. Hij werkt sinds 2003 nauw samen met Wiep. Ze treden veel samen op als trainer, consultant of spreker. Hij weet als geen ander de samenhang en obstakels tussen en online reputatie, dienstverlening en governance te leggen.

Henk  adviseert overheidsorganisaties, non-profit organisaties en dienstverlenende bedrijven op dit gebied. Effectieve communicatie weerspiegelt in zijn optiek de klantgeoriënteerdheid van organisaties.

Henk studeerde Nederlands aan de Rijksuniversiteit Utrecht en Geschiedenis aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, en hij was docent in deze vakken aan een internationale school te Utrecht. Hij behaalde zijn Master of Marketing Sciences aan de Academie voor Management/Rijksuniversiteit Groningen.

Hij is verbonden aan de Academie voor Management/Rijksuniversiteit Groningen als docent in postdoctorale opleidingen voor publiek management, bestuurlijk leiderschap en dienstenmarketing. Daarnaast is hij docent aan het Instituut voor Bedrijfskunde (IBO) te Leusden, Wagner Professional Governance te Groningen en het instituut voor Fondsenwerving.

Jaap van de Putte

Denken we aan usability, dan denken we in Nederland aan Jaap van de Putte. Maar eigenlijk doen we Jaap dan tekort, want hij weet minstens zoveel van digitale toegankelijkheid, toptaken, projectmanagement en schrijven voor het web. En dan vergeten we vast nog wat. Jaap kwam bij veel overheidsorganisaties over de vloer om voor lastige problemen werkbare oplossingen te bedenken én ze vervolgens uit te voeren als trainer, adviseur en projectleider.

Jaap is de drijvende kracht achter het Nationaal Congres Digitale Toegankelijkheid waar hij ieder jaar weer een stevig en vernieuwend programma weet neer te zetten. Daarnaast is hij eigenaar van The Internet Academy, daar verzorgen hij en anderen trainingen, workshops en opleidingen op het gebied van internet. Met als credo: voor webprofessionals, door webprofessionals.

Iacobien Riezebosch

Iacobien geldt in Nederland als autoriteit op het gebied van digitale toegankelijkheid. Ze onderzocht in de begintijden van web al honderden websites handmatig op gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit van code en content.

Iacobien werkt onder andere als trainer, adviseur en onderzoeker. Ze spreekt geregeld op congressen. Maar wie met haar werkt, ontdekt dat ze ook minstens zoveel kennis heeft over andere onderwerpen in het domein: digital governance, SEO, vormgeving en user experience (UX). Ze begeleidt organisaties en doet audits naar contentprocessen en workflows op deze aspecten.

Op één of andere manier is ze naast al dit werk ook nog in staat om de meest ingewikkelde toegankelijkheidsproblemen te ontrafelen en er in begrijpelijke taal over te bloggen, bijvoorbeeld over het verbeteren van processen in organisaties rond documenten en toegankelijkheid. Ze runt samen met Saskia Schrijver de UX Book Club Arnhem-Deventer.

Carel Bitter

Als je wil winnen bij twee voor twaalf, dan vraag je Carel Bitter mee naar de tv-studio. Er zijn weinig onderwerpen waar hij niets van heeft gehoord. En niets op het wereldwijde web lijkt hem te ontgaan. Als vormgever en webdesigner (sinds 1996) kan hij realiseren wat hij zelf bedenkt, als consultant draagt hij bij aan alles wat daarvoor en daarna moet gebeuren. Samen met Wiep verzorgde hij talloze trainingen Doorzicht Webrichtlijnen (basistraining voor webredacties) voor ICTU. Carel doet tevens alles voor vormgeving en design voor De Staat van het Web.

Jesse Donders

Jesse Donders is binnen ons team dé CMS-specialist en onderzoeker. Jesse heeft in de afgelopen jaren met alle gangbare technieken in Nederland gewerkt. Hij heeft sinds 2011 tienduizenden pagina’s geoptimaliseerd of gemigreerd, waarbij toegankelijkheid zijn specialisme is.

Met Jesse in je project heb je de zekerheid dat op cruciale momenten bergen werk verzet gaan worden. Hij is de stille kracht achter veel van de projecten die we met onze opdrachtgevers doen.

Naast het werk als redacteur en specialist, doet Jesse de data-analyse en rapportage van de toptakenonderzoeken. Jesse heeft Geschiedenis gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Heeft een voorliefde voor politiek en wielrennen.

Jules Ernst

Jules is al vanaf de begindagen van digitale toegankelijkheid betrokken bij digitale toegankelijkheid. Grote kans dat je hem aan de lijn kreeg, wanneer je de helpdesk Webrichtlijnen belde in Den Haag. Jules is technische man in hart en nieren die snel en makkelijk ziet waar het beter kan en het ook nog eens uiterst helder kan uitleggen. Toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid zijn voor Jules de norm. Techniek het middel om dat allemaal in orde te maken. Jules heeft in alle uithoeken van Nederland trainingen gegeven aan webredacties en doet dat nog steeds.

Hans Schrijer

Met Hans in je team heb je meteen een ervaren tekstschrijver, copywriter, webredacteur en journalist, bladenmaker aan boord. Natuurlijk, hij is ijzersterk in het opsporen en formuleren van de kernboodschap. Dat kunnen schrijvers al snel. Maar zit hij eenmaal achter een toetsenbord, dan merk je wat hij nog meer in zijn mars heeft. Met fluwelen hand zorgt hij ervoor dat hoekige ambtelijke teksten veranderen in transparante, toegankelijke teksten. Hij is ook ervaren in reclame en marketing. Als copywriter brengt hij kraak en smaak in teksten en zorgt voor taal waar iedereen blij van wordt.

Zijn werk omvat veel meer dan alleen goede en toegankelijke teksten produceren. Hij geeft trainingen voor zowel beginnende schrijvers als gevorderden. Ook kan hij je helpen met het bedenken van slogans en bedrijfsnamen.

Tom Zeppenfeldt

Geef hem een bak vol gegevens, Tom haalt de structuur naar boven. Hoe vrolijk hij daar ook van wordt, hij stelt je wél de lastige vragen. Over je doel. Over welke informatie je nu eigenlijk zelf nodig hebt. Of wat je nu wil vertellen aan je klanten of medewerkers. Vanuit die drive heeft hij samen met Wiep de Digital Governance Maturity Index (DGMI) bedacht.

Tom beschikt aan een schat aan ervaring in projectmanagement. In de rol van projectmanager, maar ook als informatieanalist of functioneel ontwerper. Hij stuurt altijd sterk op kwaliteit. Daarbij kan het elke dag beter: een dag zonder vergissingen beschouwt hij als verloren.

Tom werkt in binnen- en buitenland aan projecten die met elkaar gemeen hebben dat ze maatschappelijk relevant zijn. Daarnaast zijn ook zijn talenkennis en kookkunsten grensoverschrijdend.

Hoe kunnen we helpen?

Benieuwd wat we voor je kunnen doen? Meer weten over onze werkwijze? Stel ons je vraag!

Bel ons op 050 260 01 66

Geknipt voor jou

Welke boeken en blogs lezen we? Welke video's zijn echt meer dan het kijken waard? We hebben ze voor jou op een rijtje gezet.

Naar de bibliotheek