Digitale strategie en contentstrategie

Wat is strategie? Over dat onderwerp zijn vele boeken geschreven, en terecht. Nergens is zoveel spraakverwarring over als dit onderwerp. Daarom beginnen wij in ieder traject eerst met het scheppen van helderheid over de betekenis van strategie. Zodat alles dat volgt beter landt.

Een goede strategie lost een probleem op of helpt je je doel te bereiken. Soms is dat hetzelfde. Een goede strategie is geen droom of wens. Strategie heeft te maken met de realiteit. Vandaar dat we altijd eerst samen een diagnose stellen in de huidige situatie.

Voor wat betreft digitaal: het is onmogelijk gefundeerde beslissingen te nemen over kanalen, middelen, structuur, architectuur zonder geaccordeerde strategie.

Een strategie kun je zien als als een vooropgezet plan om een bepaald doel te bereiken, ook als de omstandigheden wijzigen. Strategie is geen tactiek. Strategie is je toetssteen. Voor alles. De essentie van strategie is vooral wat nĂ­et te doen. In de woorden van Michael Porter: “The essence of strategy is choosing what not to do.”

Als we kijken naar strategie voor digitaal, dan is deze onlosmakelijk verbonden met de organisatiestrategie.

Met andere woorden: de strategie voor digitaal zien we als de letterlijk strategische basis voor het nemen van gefundeerde beslissingen over de manier waarop de organisatie online opereert om het organisatiedoel te verwezenlijken.

Een strategie voor digitaal is daarom altijd een door het management gedragen strategie. Dat betekent dat het management bij de ontwikkeling van strategie betrokken moet zijn, anders werkt het niet.

Met een omschreven en geaccordeerde strategie kunnen vervolgens ook resultaten van de inspanningen worden gemeten en afgewogen. Een strategie is de strategische basis voor inrichting van beheer en contentmanagement, maar ook de uitwerking in beleidsregels (‘policies’) en benodigde standaarden.

Dit is wat we voor ontwikkeling van strategie voor digitaal in je organisatie kunnen doen:

  • Kennissessies management en/of bestuur van je organisatie
  • Kennissessies projectteam en/of online team
  • Stakeholdergesprekken, adviesgesprekken
  • Onderzoek naar doelstellingen, ambities en strategie van de organisatie
  • Ontwikkeling van standaarden
  • Ontwikkeling van beleidsregels
  • Ontwikkeling van strategie

Hoe kunnen we helpen?

Benieuwd wat we voor je kunnen doen? Meer weten over onze werkwijze? Stel ons je vraag!

Bel ons op 050 260 01 66

Geknipt voor jou

Welke boeken en blogs lezen we? Welke video's zijn echt meer dan het kijken waard? We hebben ze voor jou op een rijtje gezet.

Naar de bibliotheek