Projecten / inrichting online team

Servicedesign, teaminrichting en digitale platformen voor een fusiegemeente

Gemeente Westerwolde is een fusiegemeente van voorheen Bellingwedde en Vlagtwedde. Ruim een jaar voordat de herindeling op nieuwjaarsdag 2018 een feit was, startte ons werk. De opdracht: ontwerp de diensten en zorg voor (digitale) middelen en de bijbehorende organisatie die deze diensten ondersteunen.

De mensen in Westerwolde kregen de opdracht en bijbehorend mandaat om zelf te onderzoeken, te doen, te maken in een soort agile teamstructuur. In plaats van vergaderen over logische zaken, gingen we elke dag aan het werk in een vast, eigen team.

We verzorgden veel training on the job. Deze aanpak is in een dergelijk traject een ideaal vertrekpunt omdat je met de juiste kennis en vaardigheden echt snel meters kunt maken met eigen mensen. Dat maakt de overgang van werk in projectorganisatie naar duurzaam beheer tevens een overgang die je niet merkt.

In deze gemeente konden we ook echt opnieuw starten met inbegrip van informatie van raad en bestuur. We leverden 2 samenhangende contentstrategieën op: een voor de gemeentelijke dienstverlening en communicatie, een voor de website voor bestuur en raad. Bouw was in handen van Intracto (voorheen ezCompany) en ontwerp werd verzorgd door Momono.

 

Servicedesign, teaminrichting en digitale platformen voor een fusiegemeente

Iets nieuws ontwikkelen voor een organisatie die niet bestaat

Gemeente Gooise Meren is een fusiegemeente van voorheen de gemeenten Naarden, Muiden en Bussum. We zijn daar in 2014 gestart. De opdracht was uitdagend omdat de nieuwe gemeente ‘met een wit vel’ kon beginnen, maar tegelijkertijd te maken had met de praktijk van bestaande organisaties die eigenlijk vooraf moest bedenken hoe de organisatie er over een jaar uitzag.

Met het team onder leiding van Mieke Bos zijn we begonnen met kennissessies. Daarna volgde het gebruikersonderzoek. Samen met de organisatie hebben we 2 overlappende contentstrategieën ontwikkeld. Eén voor de dienstverleningswebsite en een voor de website voor bestuur en raad. Het bureau Eend uit Utrecht stond garant voor het ontwikkelen, testen en opleveren van de interacties en het design, een doorontwikkeling van wat er binnen DvG (Drupal voor Gemeenten) is gemaakt. Onder het motto ‘van raadsysteem naar raadssysteem’ is daarmee een nieuwe standaard opgeleverd voor bestuursinformatie. WIND Internet zorgde voor de techniek onder de website voor bestuur en raad.

Iets nieuws ontwikkelen voor een organisatie die niet bestaat

Compacte, gebruiksvriendelijke website voor een hogeschool

In de discipline contentstrategie neemt het werk voor universiteiten en hogescholen (‘higher ed’) een speciale plek in. Niet voor niets, want werken aan een website voor een hogeschool is rekening houden met heel veel verschillende stakeholders en doelgroepen. Probeer er dan maar een taakgerichte website van te maken die de benodigde conversie (inschrijvingen van gemotiveerde studenten uit binnen- en buitenland) oplevert. En dat in 3 talen.

Wiep onderzocht in 2014 de verschillende mogelijkheden. Het werk startte met een contentexploratie. Concept7 deed de onderzoeken naar webbezoekers en klantvragen en vertaalde dit in een verrassend fris en duidelijk design.

Op 1 april 2015 stond volgens plan een mooie stevige, drietalige versie live van een compleet vernieuwde website die zich met name op de student richtte.

Compacte, gebruiksvriendelijke website voor een hogeschool

Technische upgrade werd een nieuwe contentstrategie voor een nieuw team

De Staat van het Web onderhoudt een bijzondere band met de provincie Groningen. Natuurlijk, Wiep studeerde en woonde in Groningen. Maar het is meer dan dat. In 2009 nam Jan Barkhof contact op met haar vanwege zijn plannen voor de nieuwe website. Het moest anders, beter, leesbaarder, toegankelijker. Dat kon alleen met een professionele webredactie in het hart van de organisatie.

De website was voorheen een groot platform waar iedere afdeling zijn eigen zaken kon publiceren. De ene tekst was lang en ingewikkeld, de ander kort en onbegrijpelijk. Samen met het team zijn de contouren voor de website uitgestippeld: een contentstratie, uitgangspunten, standaarden en gemandateerde webredactie.

Dit traject voor een andere website vormde de basis voor veel werk wat daarna volgde. Daarna volgden nog andere werkzaamheden, zoals trainingen samen met Henk, onderzoeken naar digitale toegankelijkheid en werk voor het intranet.

 

Technische upgrade werd een nieuwe contentstrategie voor een nieuw team

Checks en verbeteringen voor digitale toegankelijkheid in de bouwfase

Een website voor een universitair ziekenhuis maken is geen eenvoudige opgave. Er zijn afdelingen, units, onderwijs- en onderzoekscentra. Deelorganisaties die allemaal iets willen vertellen. Er is content, veel content. En er zijn natuurlijk patiënten, mensen die snel iets willen weten over behandelingen in gewone-mensentaal. Mensen die op allerlei devices de website willen bekijken. Dan kom je al snel uit op onderwerpen rond toegankelijkheid en bruikbare content.

Binnen het ontwikkeltraject zijn Simon Besters, Wiep Hamstra en met name Iacobien Riezebosch betrokken geweest met alle checks rond toegankelijkheid. Iacobien begeleidde de ontwikkeling van het interactieontwerp, het design en de techniek door de tussenopleveringen steeds op toegankelijkheid te testen en over de uitkomsten te adviseren. Ook de webredactie werd door Iacobien getraind.

Checks en verbeteringen voor digitale toegankelijkheid in de bouwfase

Een grote digitale verbouwing terwijl de winkel geopend blijft

Amsterdam is een grote stad, met veel mensen, met allerlei soorten vragen, taken en aanleidingen. Maar wie zijn zij? Wat willen mensen weten en wat willen ze doen?

In 2014 liepen we warm met het gebruikersonderzoek op het intranet. En in 2015 startte het grootste onderzoek naar klantvragen dat we hebben uitgevoerd.

Dit onderzoek vormde de basis om stapsgewijs verbeteringen door te voeren in structuur, templates, content en belangrijke transacties. Veel werk werd verzet door de eindredacteuren en de webmanager. Deze aanpak bewijst dat je heel veel kunt bereiken in een grote stad en complexe organisatie zonder grootse en meeslepende trajecten te organiseren.

Een grote digitale verbouwing terwijl de winkel geopend blijft

Informatiestrategie voor 2 verschillende gemeenten op 1 platform

In de zomer van 2022 gingen 2 nieuwe gemeentewebsites live: die van Haarlem en Zandvoort. Simon en Wiep startten in 2019 met dit complexe project van een ambitieuze gemeentelijke samenwerking. Na onderzoek en exploratie leverde Wiep de strategie. Simon begeleidde onder andere de aanbesteding van techniek. Ze werkten de maanden daarna binnen het projectteam, samen met Verine. Resultaat: 2 verschillende websites op gedeelde techniek, vormgeving en content. Hoewel de website 100% een dienstverleningswebsite is, is voor alles rond nieuws en projecten – waar een hoop te vertellen en zenden valt – een vraaggerichte structuur gemaakt. Wiep en Verine bedachten en leverden het ontwerp voor het filter waarmee een bezoeker op stadsdeel, thema of fase in ontwikkeling kan zoeken.

De 1e samenwerking met Haarlem startte in  2012 met Mieke Bergkamp, toenmalig hoofd Mediabureau.

Haarlem is en blijft voor ons bijzonder, omdat Haarlem steeds het roer drastisch om durfde te gooien en zich 100% inzet om het voor de gebruiker (de inwoner) zo eenvoudig mogelijk te maken. In 2012 door het ‘digitale loket’ te elimineren, 10 jaar later door de website flink compacter te maken én te voorzien van een nieuw filter voor de grote hoeveelheid projecten.

Informatiestrategie voor 2 verschillende gemeenten op 1 platform

Hoe kunnen we helpen?

Benieuwd wat we voor je kunnen doen? Meer weten over onze werkwijze? Stel ons je vraag!

Bel ons op 050 260 01 66

Geknipt voor jou

Welke boeken en blogs lezen we? Welke video's zijn echt meer dan het kijken waard? We hebben ze voor jou op een rijtje gezet.

Naar de bibliotheek