Projecten / crisiscommunicatie
Coronacrisis: monitoring en webcare
In het voorjaar van 2020 brak een voor Nederland ongekende gezondheidscrisis los: COVID-19. Werk, sport en het maatschappelijk leven stonden stil, de zorg kraakte in haar voegen. Op dat moment nam Wiep contact op met het UMCG of ze kon helpen. Niet in een witte jas, maar in crisiscommunicatie. De toenmalige communicatiemanager: “Ja, graag. De mensen van webcare lopen op hun tandvlees en het eind van deze crisis is nog lang niet in zicht.” Nog geen 2 dagen later startte ze met Michiel het opleidingsprogramma voor een kleine groep co-assistenten. Na de eerste opleidingsdag stond het team onder hun leiding in de steigers.
De agents – allen in hun afstudeerfase – waren stuk voor stuk ongekend goed in diagnosticeren, reageren en handelen. Dé basis voor webcare en monitoring. Daarnaast kwam hun kennis van het reilen en zeilen in het ziekenhuis en de medische wereld enorm van pas. In een paar weken tijd stond er een stevig team dat ook de omgevingsanalyses en issuerapportages maakte en daarnaast de eigen kennisbank beheerde. Zeker toen medisch specialisten en virologen van UMCG met de unieke aanpak volop in de media het woord namen, werd het analyseren en adviseren dagelijks werk.
In de drukke tijd die volgde werden ook de webcare en monitoring van het Martini Ziekenhuis, het Ommelander Ziekenhuis en AZNN (Het Acute Zorgnetwerk Noord Nederland) door dit team overgenomen. Na de zomer is het werk overgedragen aan de beheerorganisatie.