Projecten / contentdesign
Proactieve dienstverlening en contentmodelling
In 2020 startte de samenwerking met GBD, een gemeentelijke belastingorganisatie voor 5 gemeenten in de Drechtsteden: Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht. GBD heft en int de belastingen en voert de Wet waardering onroerende zaken (WOZ) uit voor deze gemeenten. Belangrijke basis voor gemeentelijke belastingen is de waardering van allerlei soorten panden.
Het begon met een uitdagende opdracht met Janne Vereijken van Spring Company. Ze vroeg Wiep om de informatievoorziening voor taxaties te verbeteren. Janne en Wiep doken daarna in de wondere wereld van rekenmodellen, jurisprudentie, marktinformatie, informatievoorziening om met deze kennis het taxatieverslag drastisch te verbeteren.
Daarna volgde ook een verregaande verbetering van alle informatie in brieven, content en formulieren. Samen met opdrachtgever Theo van der Mark en Verine ontwikkelde ze een contentmodel voor brieven dat voor de 5 gemeenten met al hun soorten belastingbetalers en belastingen kan bedienen.
Opleiding en coaching voor senior contentdesigners en redacteuren
“Hoe kom ik eerder aan tafel bij de beslisser? En waarom word ik te laat betrokken als er al niets meer te doen is aan de contentkeuzes?”
Herkenbare kwesties voor vrijwel iedere online-specialist die werkt in een grote, vaak politieke organisatie.
Tussen 2016 en 2022 verzorgden Wiep Hamstra en Henk Boeschoten jaarlijks een intensieve meerdaagse training voor de Academie voor Overheidscommunicatie. Deze training was volledig maatwerk door het verwerken van de praktijk van de deelnemers.
Technische upgrade werd een nieuwe contentstrategie voor een nieuw team
De Staat van het Web onderhoudt een bijzondere band met de provincie Groningen. Natuurlijk, Wiep studeerde en woonde in Groningen. Maar het is meer dan dat. In 2009 nam Jan Barkhof contact op met haar vanwege zijn plannen voor de nieuwe website. Het moest anders, beter, leesbaarder, toegankelijker. Dat kon alleen met een professionele webredactie in het hart van de organisatie.
De website was voorheen een groot platform waar iedere afdeling zijn eigen zaken kon publiceren. De ene tekst was lang en ingewikkeld, de ander kort en onbegrijpelijk. Samen met het team zijn de contouren voor de website uitgestippeld: een contentstratie, uitgangspunten, standaarden en gemandateerde webredactie.
Dit traject voor een andere website vormde de basis voor veel werk wat daarna volgde. Daarna volgden nog andere werkzaamheden, zoals trainingen samen met Henk, onderzoeken naar digitale toegankelijkheid en werk voor het intranet.