B1? Nee bedankt. Graag de 3 V’s van volwassen, vriendelijk en vertrouwenwekkend
‘B1’ als begrip voor toegankelijk en volwassen taalgebruik is niet bruikbaar. Waarom is dat zo en wat is een alternatief?
Sinds 2003 publiceert Wiep Hamstra blogs en artikelen, ooit gestart op haar Wieplog. De meest gelezen artikelen gaan over webmanagement, digital governance en e-Overheid.
‘B1’ als begrip voor toegankelijk en volwassen taalgebruik is niet bruikbaar. Waarom is dat zo en wat is een alternatief?
Een website is gemaakt voor pull content. Een gemeentewebsite dus ook. Maar wat is dat eigenlijk, ‘pull content’? Pull content is de gangbare term in de discipline van contentdesign voor vraaggerichte online informatie. De webbezoeker heeft een vraag gaat op zoek, ‘trekt’ als het ware de benodigde informatie naar zich toe. Vandaar, pull content. Ter […]
Overheidsorganisaties en bedrijven eisen maken het hun webbezoekers niet eenvoudig. Verre van. 1 op de 4 mensen van het MAX Opiniepanel voelt zich niet digitaal vaardig. In het consumentenprogramma Meldpunt van Omroep Max praat ik samen met Saskia Hamminga van Seniorenweb over dit vraagstuk.
Content verschijnt altijd magisch op je website, toch? Eh nee. Toch wordt zelden becijferd wat het kost om goede content te maken. Best raar, want mensen komen naar je website vanwege de inhoud, niet om de wonderen der techniek te aanschouwen.
De reputatie van communicatieafdelingen en online teams staat onder druk. Het beeld: ze zijn Afdeling Nee, er kan nooit iets en het duurt eindeloos. In dit artikel leg ik uit hoe je als communicatieprofessional of -team een stap kunt zetten naar zichtbaarheid door je doorlopend te bekwamen en meesterschap te laten zien. En waarom dit belangrijk is.
Contentdesign: is dat nu oude wijn in nieuwe zakken of is het een compleet andere aanpak? Ik schreef vorig jaar een artikel voor Overheid in Contact dat veel stof deed opwaaien. Mijn stelling toen: er zijn minder redacteuren nodig bij de overheid. Haal dus contentdesigners aan boord of leid mensen op.
Redacteuren en communicatieprofessionals produceren te veel tekst, onbegrijpelijke tekst en irrelevante content. En daar is geen enkele bezoeker of lezer bij gebaat. Maar wat is dan een betere methode? In dit artikel leg ik uit wat contentdesign is.
Webprojecten: het is onmogelijk ze vooraf te plannen en op onderdeel te begroten. De wereld is niet meer voorspelbaar en dus ook digitale projecten zijn dat niet. Aanbestedingen lijken daarom meer op waarzeggerij dan dat ze de realiteit beschrijven.
Digitalisering van je organisatie en het verbeteren van processen kun je niet uitbesteden. Management en webprofessionals moeten het centrale proces in eigen huis organiseren.
Om een strategie te laten werken heb je ontwerpprincipes nodig, dit zijn algemene regels die de strategie expliciteren en ondersteunen. Lees welke ontwerpprincipes we voor Nederlandse overheidswebsites hebben beschreven. Ze dienen als voorbeeld voor overheidsorganisaties die het digitale kanaal willen inrichten als dienstverleningskanaal.
In de opdracht die minister Plasterk met zijn Visie 2017 aan overheden geeft, staat geen woord Spaans. Heel kort samengevat: ‘Zorg voor digitaal, tenzij’. Helaas wordt dit vaak begrepen als ‘Zet alles maar op de website’. Er is echter een juiste tijd en plaats voor alles. De kunst is om dat te beseffen bij het bepalen van de manier waarop je je doel wil bereiken.
Digitaal 2017 is het programma uit Den Haag dat burgers en ondernemers belooft dat ze in 2017 (al) hun zaken digitaal kunnen regelen. Werk je voor de overheid in een functie als webprofessional? Dan raad ik je aan goed te weten wat daarmee bedoeld wordt. In een eerder artikel heb ik over dit visiestuk Digitaal 2017 uitgebreid besproken.
Kanaalsturing is niet te koop in de vorm van een nieuw digitaal loket. Hoe pak je het wel goed aan aan? Door je webbezoeker te verleiden naar het meest gewenste kanaal op basis van effectiviteit en kosten. Dat preferente kanaal kán het digitale kanaal zijn. Een aantal beslisregels die helpen bij het nemen van beslissingen.
Er zijn veel verschillende variabelen die een webteam definiëren: groot, klein, formeel, informeel, proactief, reactief. Echter, slechts twee dimensies zijn overal ter wereld dominant. De eerste dimensie is de organisatievorm: centraal georganiseerd versus decentraal georganiseerd. De tweede dimensie betreft de uitgangspunten voor webcommunicatie en webbeheer: niet-professioneel versus professioneel. Kwadrant voor Contentmanagement Door deze twee dimensies […]
Webmensen dragen de last van de wereld mee. De loodzware last van watervalmethodes uit de tijd van de eerste Heidelberg drukpers. De remmende kracht van communicatiemensen die de website als zendmast willen gebruiken. De last van de papieren wereld die geen idee heeft van de digitale wereld. In sommige digitale teams wordt met heel veel […]
Hoe ziet de ideale weborganisatie eruit? Onderdeel van de communicatieafdeling, ondergebracht bij ICT of bij de afdeling dienstverlening? Centraal of decentraal georganiseerd? Doet dit team ook webcare? Er gaat bijna geen week voorbij zonder deze en andere vragen aan mijn adres over inrichting van beheerorganisaties. Daarom ben ik – en met mij ook de rest […]
Ben je gevraagd om het nut van toegankelijkheid en/of Webrichtlijnen uit te leggen of zelfs te verdedigen? Ik ken ken het gevoel. Omdat je soms ook niet precies weet waar je moet beginnen, heb ik voor dit doel een compacte businescase toegankelijkheid geschreven. Die deel ik graag met je. Heb je toevoegingen? Mis je iets? […]
De aandacht voor toptaken heeft in 2014 veel verbetering op websites in gemeenteland opgeleverd, zo konden we dit najaar op het Nationaal Congres Digitale Toegankelijkheid tevreden constateren. Neerlands trots op het gebied van SEO, Joost de Valk, had in aanloop van het congres meer moeite om slechte websites te vinden dan drie jaren geleden. Onbruikbare […]
Sinds Vught in het voorjaar van 2014 live ging met een kraakheldere toptakenwebsite is er in gemeenteland veel over deze ‘Drupal Distributie’ geschreven en gesproken. Niet zonder reden, want Vught testte iedere pixel, iedere letter en het gehele concept. De website werkt als een trein. Een verademing in gemeenteland waar een ‘project nieuwe website’ niet […]
Eén van de grootste misverstanden over de toptakenmethode is dat ‘alle content in de long tail moet verdwijnen’. Volgens deze misvatting wordt een ‘toptakenwebsite’ gereduceerd tot een ‘opgeleukt digitaal loket van afdeling dienstverlening’. Dat klopt natuurlijk niet. Maar je moet wél content radicaal gaan verwijderen. Maar om heel eerlijk te zijn: dat moest je toch […]
Momenteel gaan veel gesprekken in webbouwend gemeenteland over toptaken. Logisch, want de klantvraag onderzoeken en naar de uitkomsten handelen is de ultieme manier om de klant centraal te stellen. En zo het organisatiedoel te bereiken. Dat is niet nieuw, dat is al lang bekend en daar is veel over geschreven de afgelopen decennia. In dat […]
In het jongste regeerakkoord staat dat de dienstverlening door de overheid beter moet. Zo moeten bedrijven en burgers uiterlijk in 2017 zaken die ze met de overheid doen (denk: vergunningen) digitaal kunnen afhandelen. In de Visiebrief Digitale Overheid 2017 beschrijft minister Plasterk van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninksrijksrelaties (BZK) hoe de overheid dit […]
Webrichtlijnen. Moet dat wéér? Dat weten we nu wel. Toch? Nou, in mijn dagelijkse praktijk spreek ik nog steeds met mensen uit overheidsorganisaties en ook bestuurders die me nog steeds vertwijfeld aankijken en zeggen ‘dat het allemaal niet haalbaar is’ en dat het geen verplichting is. Gelukkig, dat is het wel. En eigenlijk zou het […]
“Waarom hebben we nou niet één gemeentewebsite? Alle gemeentes zijn toch hetzelfde met hun aanbod? Waarom kiezen we niet één ontwerp, één techniek? Een pakket content en een homepage met een eigen sausje?” Dit soort uitspraken hoor ik vaker als mensen de Nederlandse kernwebsite bedoelen. Generiek gemaakt, dus goedkoper. Het lijkt zo logisch. Maar het […]
Deze tekst schreef ik als intro op het boek ‘Het geheim van de overheidswebsite’. Het verdween op de snijtafel, maar ik wou het je niet onthouden. Het boek zoals ik het heb uitgewerkt is een cyclisch boek waarbij het niet uitmaakt waar je begint met lezen. Voor je werk is dat net zo. Soms moet […]
Since 2005 I’ve spent a lot of time working on web accessibility, which is crucial for any organisation that wants their web visitors to have an excellent user experience across platforms or devices, regardless their abilities. Government institutions in the Netherlands are legally required to have accessible websites. Again and again I’ve found that decentralised […]
Een decentrale webredactie met gelegenheidsschrijvers is geen redactie. Zo. Dat is eruit. Zo’n redactie staat gelijk aan geen redactie. Als dat niet erg is omdat jouw website bijvoorbeeld geen kwaliteitsstandaard heeft, lees dan niet verder. Je kunt dan prima werken met amateurs. Voor iedereen bij wie de lat hoger ligt of ergens aan moet voldoen […]
Webbeheer kun je op verschillende manieren organiseren. Meestal spreken mensen over ‘centraal beheer’ versus ‘decentraal beheer’ met eventeel een hybride variant. Ik spreek liever over ‘centraal webbeheer door professionals’ versus ‘decentraal webbeheer door amateurs’. Ik ben erg benieuwd naar de invulling van jullie beheervormen en hoe het werkt. Of dat ik nog modellen of systemen […]
Eén van mijn favoriete citaten komt van migratiespecialist David Hobbs: ‘Small websites are easier to manage than big ones. Since this is obvious, why don’t more websites choose to be smaller?’. Precies. David Hobbs zegt het, iedereen zegt het. En jij gaat het doen. Een mooi voornemen voor voor 2013. Grote digitale schoonmaak. We zijn […]
Een webvisie: onmisbaar voor een webprofessional die fundamenteel de website wil verbeteren. Wat die webvisie inhoudt, verschilt van organisatie tot organisatie. Het visiedocument hoeft geen duimendik rapport te zijn, integendeel. Een visie is in de kern een concrete kijk op wat er morgen nodig is. Maar wat staat er in een webvisie? Hoe maak ik […]
Zo. Iedereen wil een website met een paar sterren er op. Dan is het feest. Sommige organisaties lukt het wel, de meeste organisaties lukt het niet. Hoe dat kan? Omdat veel organisaties aan de verkeerde kant van de productielijn zitten te sleutelen. Het geheim van de ideale (overheids-)website is namelijk niet de website zelf, maar […]
Wat is een webvisie en waarom heb je er een nodig als webprofessional? En wat is nu een goede webvisie? In dit artikel staat de bewerking van hoofdstuk 2 uit Het Geheim van de Overheidswebsite, ‘De Logica van een Heldere Visie’. Alle webredacteuren krijgen er mee te maken. Discussies over kwaliteit en relevantie van content. […]
Niet decentraal met meeschrijvende amateurs, maar centraal aangestuurd door en met professionals. Zo richt je de webredactie in. Tenminste, als je vindt dat je (online) reputatie belangrijk is. Er zijn meer spijkerharde voordelen: professionals werken sneller en hebben verstand van zaken. Bovendien is een centrale redactie goedkoper, omdat je met minder mensen meer werk verzet. […]
In november 2007 stond er een interview in de Staatscourant nadat de eerste editie van Het Geheim van de Overheidswebsite verscheen. Dit artikel vond ik laatst terug in een vergeten hoekje van mijn bestanden. De kern van het betoog? Overheidswebsites zijn ontoegankelijk, gaan gebukt onder veel te hoge ambities en worden aangestuurd door mensen met […]
Het eind van de klassieke PDC (producten- en dienstencatalogus) is nabij. Tenminste, als het aan mij en alle andere inwoners van Nederland ligt die iets willen opzoeken of misschien zelfs regelen op een gemeentewebsite. De PDC in de functie van digitaal loket is een verwijzing naar een verdwenen tijdperk en heeft niets te maken met […]
Waarom willen webverantwoordelijken zo graag draagvlak voor de website in de eigen organisatie? Ik spreek geregeld met webredacteuren die met dat idee worstelen. Want, zeggen zij: het is toch in het belang van de organisatie dat iedereen meedenkt? De medewerkers zijn toch verantwoordelijk voor de inhoud? Mijn antwoord op die vraag is: nee. Het is […]
Het regent. Jip en Janneke zitten op het puntje van de stoel. Ze hebben rode wangen en ze zijn al een uur heel erg stil. Alleen het tikken op het toetsenbord kun je horen. Jip en Janneke schrijven voor internet. Het gaat over een gemeente. Moeder komt kijken. “Zijn jullie nu nog niet klaar?” Jip […]
Voor websites geldt maar één standaard: perfectie. En om die standaard te bereiken moet je als webprofesional keihard werken. Het vervelende is alleen dat er vaak maar weinig eer te behalen is. Perfecte websites maken, dat is net als electriciteit aanleggen. Je krijgt pas klachten als degene die de knop indrukt daarna in het duister […]
“Met een goede elektronische dienstverlening kunt u als gemeente kosten besparen, efficiency behalen en uw burgers en ondernemers nog beter van dienst zijn.” KING zegt het, dus is het zo. Iedere manager hoort dit op congressen en leest dit in de stapels rapporten die het licht zien. Maar laten we het even omdraaien: met een niet-functionerende […]
Er zijn veel te veel contentmanagers en contentcoördinatoren in Nederland. Ze doen niets behalve vergaderen en collega’s lastig vallen om teksten aan te leveren. Ze schuiven met irrelevante teksten en met een beetje geluk maken ze webteksten beter leesbaar. Die vervolgens meestal nooit door iemand anders dan de schrijver gelezen worden. Met goed webbeheer doe […]
Eerst even De Open Deur. Regelmatig testen van je website doe je ten eerste om te weten hoe het staat met de vijf belangrijkste kwaliteitscriteria van je website (beschreven door Renata Verloop in haar overzichtelijke artikel op Frankwatching). Kies altijd zorgvuldig je testmethode, als je weet op welke aspecten je wil gaan testen. Zo werk […]
Het Geheim van de Overheidswebsite: dat ben jij. De webprofessional. Alleen jij kunt zorgen voor een toegankelijke en gebruiksvriendelijke website waar je bezoeker graag zijn of haar zaken regelt. Dat is hard werken. Iedere dag weer. Met soms bitter weinig mensen en middelen. Dan kun je maar beter je tijd besteden aan de dingen die […]
Webmanagement is about continously improving a relatively small number of pages. Not administering large quantities of content. Dat zegt Gerry Mc Govern over het goede webbeheer. Je website runnen heeft niets te maken met zo veel mogelijk content publiceren. Doe liever meer met minder. Dat is een goed advies, maar hoe doe je dat op […]
Op de terugkomdag voor alle gemeenten uit de Versnellingsagenda (maandag 15 november 2010 in Amersfoort) verzorg ik samen met Carel Bitter twee workshops. Eén heet: ‘Schrijven met sterren’ en zet de organisatie van content centraal. De workshop gaat over het werken met een decentrale webredactie. En hoe je kunt zorgen dat redacteuren in je organisatie […]
Wanneer is communicatie gelukt? De stelregel is: als de zender én ontvanger betrokken en actief zijn. Communicatie is geslaagd als de zender zijn doel bereikt en de ontvanger krijgt wat hij of zij verwacht. Het liefst geeft de ontvanger feedback op de zender, waardoor het proces omkeert en de ontvanger zender wordt. We zien dit […]
Stel, je laat een huis bouwen en het moet binnen drie maanden af zijn. Wat doe je dan? Je gaat natuurlijk op zoek naar bouwvakkers. IJzervlechters, timmerlui en dakdekkers. Opschieten en snel een beetje. Weet je wat? Je neemt ongezien honderd metselaars in dienst en je vraagt of ze allemaal hun eigen stenen meenemen. Dat […]
Impactive publiceerde in de zomer van 2009 een onderzoek naar de kwaliteit van teksten op gemeentewebsites. En, de conclusie ligt voor de hand (vind ik): de kwaliteit is bedroevend. Overigens keek Impactive alleen naar teksten uit de dienstencatalogus (meestal e-loket genoemd). Directeur Joel van der Meer vertelt dus niets nieuws als hij zegt dat hoog […]
Digitale formulieren: een website kan niet zonder. Maar welke formulieren heb je dan nodig? En hoe werkt het allemaal? In dit artikel een korte introductie en de vijf beste tips van specialisten. Wat is een digitaal formulier? Een digitaal formulier (soms ook e-formulier genoemd) is een toepassing op internet die (meestal) gebruikt wordt om klantvragen […]
Voor wie maar geen genoeg krijgt van lijstjes en tips voor webschrijven: mijn tien beste tips voor webschrijvers van gemeenten. Met natuurlijk de klassiekers. Wees kort, bondig, ter zake. Maar vooral: schrijf voor je bezoekers, niet voor je eigen organisatie. Niet voor niets is dat mijn eerste tip. Want in organisaties waarin nota’s, vergaderingen en […]
Benieuwd wat we voor je kunnen doen? Meer weten over onze werkwijze? Stel ons je vraag!
Bel ons op 050 260 01 66Welke boeken en blogs lezen we? Welke video's zijn echt meer dan het kijken waard? We hebben ze voor jou op een rijtje gezet.
Naar de bibliotheek