Toptakenwebsite? Geen goedkeuring nodig

Geschatte leestijd: 18 minuten, of een enkeltje Sittard - Weert.

De aandacht voor toptaken heeft in 2014 veel verbetering op websites in gemeenteland opgeleverd, zo konden we dit najaar op het Nationaal Congres Digitale Toegankelijkheid tevreden constateren. Neerlands trots op het gebied van SEO, Joost de Valk, had in aanloop van het congres meer moeite om slechte websites te vinden dan drie jaren geleden. Onbruikbare en ontoegankelijke websites zijn er nog steeds, maar de goede websites zijn intussen een stuk beter geworden.

Alle trainingen, gesprekken, congressen, brainstormsessies, Haagse aandacht, blogs, verhalen en onderzoeken over ’toptaken’ in al hun verschijningsvormen hebben ons een heel goed ding opgeleverd. Namelijk dat we ervaren dat werken aan een website een continu proces is dat niet altijd over rozen gaat.

De tijd dat een website neerkwam op het kiezen van een template met een digitaal loket + prefab content is definitief voorbij. We hebben geleerd vanaf de basis na te denken over webpresence, interacties, processen en content en hoe je met je organisatie van plan bent dit geheel van digitale dienstverlening op peil te houden.

Webprofessionals werken in dienst van de webbezoeker, niet in dienst van de interne klant. Denken en werken ‘van buiten naar binnen’ krijgt handen en voeten.

Tegelijkertijd levert dat verwarring op. Het werk van een webprofessional is proactief geworden. Onderzoek bepaalt wat je vandaag gaat doen, niet je inbox. De tijd van je mail checken en mopperen op de slechte teksten van collega’s is definitief voorbij.

In de trainingen die ik het afgelopen jaar heb gegeven zie ik ook die waterscheiding. Cursisten die me het hemd van het lijf vragen over ‘hoe je het aanpakt en welke boeken je moet lezen’ en zij die met angstige ogen vragen of ‘iemand al de leverancier van de PDC heeft gebeld dat er betere teksten moeten komen’.

Het zijn spannende tijden voor een webprofessional.

Webprofessionals zetten een belangrijke stap. Met één been richting de wereld van een professionele houding en een rechte rug, het andere been nog in de wereld van toestemming en collegiale afstemming ‘voor een nieuwe aanpak’. Heel concreet vertaalt zich deze dubbelheid in de latente en manifeste neiging van webverantwoordelijken om toestemming te vragen bij het bestuur of management voor de methode rond toptaken of zelfs het middel ’toptakenwebsite’.

Laatst sprak ik met een van onze specialisten die bezig is voor een gemeente. In die gemeente waren ze al best ver. Leverancier en template gekozen, strategie gemaakt en nu aan de slag. Toch moest het voorstel nog langs de gemeenteraad. Ook het management was nog niet ‘overtuigd’. Iemand moest nog om goedkeuring vragen.

Mijn advies? Doe het niet.

Ga niet bedelen om goedkeuring, verpakt in woorden als ‘draagvlak’. Het onbedoeld neveneffect van zo’n vraag is namelijk dat je bevestigt dat je er eigenlijk geen verstand van hebt en dat je de verantwoordelijkheid (het mandaat) bij een ander neerlegt. Een boekhouder vraagt toch ook geen toestemming om geld te besparen door een nieuwe aanpak?

Niemand van jouw collega’s heeft het afgelopen jaar toestemming gevraagd voor duizenden ongebruikte vraag-antwoord-combinaties, niet werkende loketten, peperdure formulieren of mijn-organisatie webomgevingen die nog steeds niet rendabel zijn geworden.

Draag juist je kennis over, onderbouwd door feiten. Zorg ervoor dat management en bestuur ziet en ervaart dat jij de juiste afwegingen maakt gericht op het organisatiebelang. Dat deze kwalitatieve methode gericht op het realiseren van organisatiedoelen toevallig ’toptakenmethode’ heet, houd je dan maar mooi voor je.

Mandaat is niet iets dat je krijgt door het te vragen. Mandaat is het resultaat van je werk. Niemand krijgt een grote verantwoordelijkheid nadat hij of zij een voor de lezer onbegrijpelijk visiedocument heeft geschreven. Mandaat verwerf je door uit de comfortzone te stappen en je management op de juiste manier te informeren over hoe je de ontvangen opdracht gaat uitvoeren door het uit te drukken in cijfers.

Contentstrategie begint namelijk met rekenen, niet met schrijven.

Bang dat het misgaat zonder toestemming? Probeer het eens uit. Kijk ook dan naar de voorliggende periode en denk na over het risico van dingen goed doen. Je krijgt hooguit meer vragen om verduidelijking en dat is een uitstekende gelegenheid te laten zien dat je weet wat je doet.

Wil je mandaat? Beslissen over de website? Neem dan gewoon de verantwoordelijkheid. Voor wat je doet. Voor een goede website die kan waarmaken wat je organisatie belooft.

Dat is geen vraag, dat is je opdracht.

Meer weten

Wil je aan de slag met webmanagement, governance en toptaken? Volg dan de Opleiding Webmanager bij The Internet Academy. Ik zie je dan volgend jaar!

Geef een reactie

Hoe kunnen we helpen?

Benieuwd wat we voor je kunnen doen? Meer weten over onze werkwijze? Stel ons je vraag!

Bel ons op 050 260 01 66

Geknipt voor jou

Welke boeken en blogs lezen we? Welke video's zijn echt meer dan het kijken waard? We hebben ze voor jou op een rijtje gezet.

Naar de bibliotheek