De 10 beste tips voor gemeentelijke webschrijvers

Geschatte leestijd: 14 minuten, of een enkeltje Amsterdam CS - Schiphol.

Voor wie maar geen genoeg krijgt van lijstjes en tips voor webschrijven: mijn tien beste tips voor webschrijvers van gemeenten. Met natuurlijk de klassiekers. Wees kort, bondig, ter zake. Maar vooral: schrijf voor je bezoekers, niet voor je eigen organisatie. Niet voor niets is dat mijn eerste tip. Want in organisaties waarin nota’s, vergaderingen en beleidsstukken de levensader zijn, is al het andere al snel bijzaak. Andere topper in de tips: hoe doe je dat als je in een politieke organisatie werkt?

De klant is koning

Er is maar één manier om te schrijven op de gemeentelijke website. Niet over uzelf of over de eigen organisatie, maar voor een ander. Dat betekent dat u zich in de leefwereld van de inwoners moet verplaatsen. Hoe het in de eigen organisatie is geregeld, is bijzaak en bijna nooit relevant voor uw bezoekers. Dat burgemeester en wethouders vergaderen of een nota hebben vastgesteld, is zelden interessant. De inhoud van de besluiten en nota’s is dat wél.

Het zijn net mensen

Bezoekers van uw website zijn gewoon mensen zoals u en ik. Probeer u bij het schrijven daarom voor te stellen hoe u iets aan een buurvrouw zou vertellen. Gebruik heldere taal. Schrap ambtelijke woorden en constructies. Sluit aan bij zoektermen en de manier van zoeken van de bezoekers van uw website.

Waar het hart vol van is…

Collega’s met passie voor hun vak weten soms niet van ophouden over hun eigen werk. Het gevolg: breedsprakigheid, te veel details en te lange teksten. Als u gaat schrappen, stribbelen deze ambtenaren vaak tegen. Wees daarop voorbereid. Blijf beleefd, maar vasthoudend. Zij zijn verantwoordelijk voor de juistheid van de inhoud, u voor de leesbare vorm.

Het glas is halfvol

Er mag van het gemeentebestuur van alles niet. Schrijf echter zoveel mogelijk over wat wél kan en mag. Het is veel prettiger om te lezen wat de mogelijkheden zijn. Meestal gedragen inwoners zich ook netjes en begripvol. Beperk ook het gebruik van disclaimers.

Noem het beestje bij de naam

Weg met de vage woorden zoals factor, verschijnsel, men en aantal. Gebruik exacte aantallen, bedragen, data en jaartallen. Dus niet: gisteren, onlangs, aanzienlijke hoeveelheden. Concreet schrijven is ook: actief schrijven (geen passieve zinnen) en niet meer woorden gebruiken dan nodig. En zéker geen vage uitdrukkingen als ten aanzien van, in relatie tot en in het kader van.

Val met de deur in huis

Schrijf geen lange intro’s, maar val met de deur in huis. Schrijf zonder omwegen en omhaal en schrap wat dubbel is.

Wind er geen doekjes om

Begin met het belangrijkste. De rest van de tekst is uitleg of aanvulling. Maak kopjes en navigatie daarom veelzeggend en helder. Vergeet daarnaast niet ook persoonlijk en vriendelijk te schrijven.

Heb je even voor mij?

Vraag altijd een collega om uw tekst voor publicatie te lezen en te verbeteren. Dat heeft meer effect dan als u zelf een laatste redactie doet. Uw collega kijkt fris tegen de tekst aan en heeft er daardoor minder tijd voor nodig. Natuurlijk verleent u deze dienst ook aan uw collega’s.

Een gebed zonder eind

Uw website is nooit af. Zijn alle teksten geschreven, dan blijken de foto’s ernstig verouderd. Heeft u net het digitale loket op orde, dan komt men in Den Haag met nieuwe regels over uw producten. En zo gaat het maar door. Reserveer dus altijd tijd om continu de website door te lopen, te kijken of uw teksten nog kloppen en te testen.

Herinner deze tips

In een politieke organisatie spelen verschillende belangen. Openbare informatie is soms toch een beetje geheim. En niet zo belangrijke informatie moet wel eens nieuwswaardig gemaakt worden. Zo werkt dat, maar voor als webschrijver is dat best lastig. Om u bij dit dilemma te helpen daarom als tiende tip: vergeet niet de negen bovenstaande tips toe te passen!

Geef een reactie

Hoe kunnen we helpen?

Benieuwd wat we voor je kunnen doen? Meer weten over onze werkwijze? Stel ons je vraag!

Bel ons op 050 260 01 66

Geknipt voor jou

Welke boeken en blogs lezen we? Welke video's zijn echt meer dan het kijken waard? We hebben ze voor jou op een rijtje gezet.

Naar de bibliotheek